Surinaams onderwijs

28 november 2019 - Suriname River, Suriname

Vandaag gaan we lesgeven! Ik zeg tijd voor actie! Ik ga met mijn groepje naar de kleuterklas van de christelijke school. Als we daar aankomen worden we gek aangekeken. Ze verwachtten ons namelijk helemaal niet. De leerkracht van de groep waar wij meelopen doet de deur dicht en negeert ons compleet.... Hmm het begint niet helemaal lekker.

Na een kort praatje mogen we toch de klas in. Britt en ik nemen plaats op een stoeltje in de klas. We zien meteen dat alle spullen verouderd zijn en bijna kapot zelfs. De juf begint met het zingen van liedje, christelijke liedjes. In het Nederlands maar ook in het samotaans. We kijken onze ogen uit.

Na een tijdje mogen Britt en ik een activiteit doen. We beginnen met de druppeldans. De leerlingen zijn ontzettend enthousiast. Ook de leerkracht doet met ons mee en ontdooit meer en meer. Uiteindelijk filmt ze ons zelfs zodat ze het zelf ook nog eens kan doen.

We bekijken nog een aantal activiteiten van deze leerkrachten. Het valt ons op dat hier soms nog met de harde hand gewerkt wordt. Je schrikt je kapot als je zoiets ziet, zo niet passend bij deze tijd. Daarnaast is het verschil in arm en rijk in 1 oogopslag te zien....

We laten ze hun eigen huis tekenen. Die tekeningen nemen wij mee terug naar Nederland waar we ze in onze eigen stageklas kunnen laten zien. Ook delen we op het einde van de ochtend ballonnen uit en potloden, schriften en krijtjes. Kinderen zijn zo ontzettend blij hiermee, dat doet een mens toch goed hè!

Eenmaal terug op ons resort plonsen we lekker het water in en genieten we van de zon. Uiteraard valt er op het einde van de dag weer een lekker buitje. Helaas eindigt de dag minder leuk. Een vriendin wordt heel ziek, alles komt er uit... ik heb er een hele tijd bijgezeten en geholpen. Een mindere afsluiting van een toch erg leerzame dag. Maar op naar morgen, weer een nieuwe dag met de terugreis naar Paramaribo waar onze laatste dagen in gaan.

Tot morgen!

1. Opa Tobben:
    hallo Manon
    Fijn je verslag te lezen en trots hoe dat je de zaak hebt aangepakt,rust uitstralen en niet forceren.Leuk dat je je eigen hobby dansen over kon brengen ,ben ervan overtuigd dat dit het ijs gebroken heeft en je contacten ten goede kwam.
    Wat zul je kunnen vertellen over je pedagogisch optreden en het resultaat.
    Geniet nog van de resterende dagen en beterschap voor je vriendin.
    Hier regen geen stortbuien zoals jullie ze kennen.
    Men houdt hier rekening met de verbouwing thuis .Ha Ha
    Geniet nog schat,pas op jezelf
    Opa
  2. Opa en oma Boefie..😂:
    Hoi Manon ..
    wat een ervaring weer..
    toch leuk dat de juf ontdooit en het dansje heeft opgenomen.. je zou toch rechts omkeer maken als ze de deur voor je neus dicht gooien.
    Maar daar ben je niet voor gekomen.. 😄😄 veel plezier nog en geniet er van..💋💋 van opa en oma
  3. Lekker met de meiden familie:
    28 november 2019
    Mooi Manon, hoe je deze ervaring verwoord. Ook goed dat je het cultuurverschil ziet mbt leren en ontwikkelen (harde hand versus Nederland)
    Dat helpt in visie vorming en je eigen waarden ontwikkelen in het vak als juf.
    Fijne laatste dagen nog, zorg goed voor jezelf en beterschap voor je vriendin.

Groetjes uit Boshoven x