Schoolbezoek

23 november 2019 - Matapica, Suriname

Vandaag starten we zoals gewend weer met de wekker die ons om 6:45 wekt. Vandaag staat op de planning: schoolbezoek en terugreis naar Paramaribo.

Om 7:30 worden we opgehaald door de bus die ons een voor een afzet bij onze school. Wij (ik, Eva, Isa, Femke, Melanie en Denise) gaan naar de Clara school, een katholieke school. Dit is een school die als een van de betere scores heeft in heel Suriname.

We worden ontvangen door de directrice van de school. Ze beginnen om 8:00 met een gebed. Alle klassen komen dan op het schoolplein staan om te bidden. Vandaag is het een ander gebed omdat het maandag onafhankelijkheidsdag is en ze dan vrij hebben. Er zijn ook veel kinderen feestelijk gekleed.

Femke, Denise en ik starten in leerjaar 1, de kleuters. Ik begin met de druppeldans waarna we nog wat spelletjes met ze spelen en liedjes zingen. Hier hebben we vooral leuke dingen gedaan met de kleine kinderen, maar nog niet het echte onderwijs gezien.

Na 1,5 uur bij de kleuters bezoeken we de 4e klas (groep 6). Daar zijn ze net bezig met de taalles. Grappig om te zien dat ze met dezelfde methode werken als waar ik mee werk in mijn groep 4. Zodra deze les klaar is kregen wij de methode in onze handen geduwd en mochten wij aan de slag. Erg leuk om te mogen doen. Mijn juffenknopje gaat aan en meteen zie ik vanalles. Zo zie ik dat de leerkracht totaal niet in de gaten heeft wie het begrijpt en wie niet. Er was 1 leerling die met een totaal andere les bezig was. Weer een ander schreef niets op. Grappig om te zien hoe anders het dan toch gaat.

Om 10:30 gaat de bel. Alle leerlingen krijgen bami of rijst. Omdat het bijna een feestdag is gaat de muziek luid aan en kunnen leerlingen allerlei zoete dingen kopen. Een groot feest en bijzonder om bij te mogen zijn.

We hebben nog even een gesprek met de directrice over van alles en nog wat. Ze geeft aan dat ze een aantal dingen die we in Nederland doen in het onderwijs erg goed vindt. Ze bezoekt Nederland vaak en kijkt altijd naar het onderwijs. Er zijn ook dingen waarvan ze zich bewust van is dat dit in Suriname niet te veranderen is. Ook ik neem dingen mee die wij misschien eens anders zouden moeten doen... grappig dat je zo veel van elkaar leert in 3 uurtjes tijd.

Na nog gedanst te hebben met de leerlingen worden we weer opgehaald en rijden we terug naar ons hotel. Daar pakken we ons koffer in en vertrekken we naar Paramaribo. Een rit van 7,5 uur hebben we voor de boeg. Gelukkig doet muziek wonderen en vliegt de tijd dan voorbij.

Net in het hotel aangekomen waar we 2 nachten slapen. Zometeen avondeten en eens kijken of hier opstap wat te beleven valt! Morgen lekker een vrij dagje.

Ik zeg adiossss!

KleuterklasMet de directrice en ons kadootjeHelpen met spellingHet gebed

1. Opa Tobben:
    23 november 2019
    Goede morgen
    Het is hier nu 9 uur in de morgen'
    Heb wederom met belangstelling je verslag gelezen en de foto's bekeken
    Mijn indruk is dat je bij een leuk en nieuwsgierig groepje hoort binnen de club die veel willen weten en zelf initiatieven nemen.
    Je contacten met de leerlingen een blanke jonge juffrouw die zomaar langs je komt zitten en in je werkstuk zit te kijken leuk die interactie.
    Wat is de taal die men spreekt Engels,Papiamento,gebrekkig Nederlands of hun eigen streektaal
    Kreeg je contact met die jongen en kon je een gesprek voeren.
    En heb je zelf naar recepten gevraagd van eten wat je lekker vond,zodat je die als je terug bent thuis kunt maken.Ben benieuwd.
    Vindt het bijzonder dat je dit allemaal mee mag maken,dit is een verrijking voor sociale contacten en draagkracht.
    Geniet ervan,hier is de Sint actief met veelal roet of blanke pieten,terwijl jij daar tussen mensen loopt die hier op dit moment een leuke bezigheid zouden hebben.
    Geniet ervan noow hebse de kans
    Opa
  2. Danielle Tobben:
    23 november 2019
    scholen bezoeken in het buitenland is altijd een bijzondere ervaring. De verschillen zijn er op diverse gebieden en daarnaast toch ook genoeg overeenkomsten. Als ik dit schrijf geniet je lekker van je dagje vrij. Bijtanken. Veel plezier