Nieuw Aurora

27 november 2019 - Suriname River, Suriname

Vandaag gaat de wekker om 7:30! Ik zeg; lekker uitslapen dus! Op de planning staat een dorpswandeling en een voetbalwedstrijd met dorpelingen. Uiteraard staan er ons meer verrassingen te wachten!

Om 9:00 verrekt de boot. Iedereen zit klaar met de zwemvesten om. Wat blijkt aan de overkant moeten we uitstappen. De rivier is 20 meter breed hier dus we vragen ons af waarom we onze waterschoentjes niet gewoon aan hebben getrokken en zijn gaan lopen... maar goed dat terzijde. Eenmaal in het dorp aangekomen zien we eigenlijk typisch Afrikaanse huisjes en leefstijlen. Er blijken in dit dorp dan ook maar 8 families te wonen, maar wel 3000 mensen (kun je nagaan.....)

We bezoeken eerst een openbare basisschool. We kijken rond of er hier een klas bij is die we morgen les willen gaan geven. Daarna vervolgen we onze wandeling naar de christelijke school. Daar zien Eva en ik een kleuterklas waar we morgen wel les willen geven. Dus dat is alvast geregeld.

Eenmaal terug op ons eigen eilandje springen we lekker even in het zwembad en krijgen we onze lunch. Al snel is het weer tijd om ons klaar te maken want we gaan terug naar het dorp om een voetbalwedstrijd te spelen. Ik speel de wedstrijd niet mee omdat we met teveel mensen zijn, maar ik heb mijn camera bij de hand en vermaak me met het maken van mooie foto’s!

Helaas verliezen we met 3-1. We delen onze tenues uit aan de kinderen die mee gevoetbald hebben. Het is gek om te zien dat kinderen hier zelfs je schoenen aanwijzen met de vraag of ze ze mogen hebben. Daarnaast mag je ook niet zomaar een foto maken, want daar willen ze ook geld voor.... terwijl kinderen het juist leuk vinden om met je op de foto te gaan, ouders vinden het niet oké. Totaal tegen mijn verwachtingen in.

Er hangt een donkere lucht de we besluiten terug te varen. En dan.... valt het met bakken uit de hemel. We hoeven maar 20 meter te varen en toch ben ik tot op het bot nat. Een echte tropische bui. Ik hoop dat mijn schoenen morgen droog zijn, maar ik vrees het ergste. Alles droogt hier zo slecht en gaat dan zo stinken hè...

Na een beetje opgedroogd te zijn, serveren ze het avondeten. We denken een spelletjes avond te hebben totdat er een culturele band in klederdracht binnenkomst lopen. We dansen en zingen samen met ze! Kortom een hele mooie avond met de echte Surinaamse cultuur. Super tof!

Morgen de wekker om 6:15....... lesgeven in het binnenland van Suriname! Op naar weer een mooie en leerzame ervaring!

Kindjes uitzwaaienCulturele band

1. Danielle Tobben:
    27 november 2019
    toch nog een beetje dansen. Leuk om ook de dansstijl van Suriname te leren kennen. En toch gevallen om de juist kleuterklas les te gaan geven. Je smelt toch ook van die leuke kindjes. Benieuwd hoe ze daar les geven. Veel plezier, dikke kus.
  2. Opa Tobben:
    27 november 2019
    Dit miste je nog in je belevenissen.
    Als dat morgen een mooie dag wordt zijn heel veel van je wensen vervult.
    Dan kun je met recht zeggen heb er uitgehaald wat mogelijk was.
    Wat een mooi reis leerproces.
    leg ze op tafel en wie weet..... kan dit nog ingewilligd worden.
    Heb genoten tot heden van je belevenissen en akties en reakties.
    Fijn te zien (en gruuts) dat je gaat voor gemaakte keuze.
    Geniet er nog van zorg dat je voldoende droge warme kleren bij de hand hebt
    Want de WINTER kondigt zich aan,dus lekker fris.
    Als je de Sint tegen komt doe hem de groeten en zeg maar dat we hier voldoende Pieten hebben.
    Maak er nog leuke dagen van samen
    Groeten aan iedereen en aan jou een wieerter muulke
    Opa
  3. Brigitta:
    27 november 2019
    Ja weer helemaal bij gelezen. Super leuke verhalen en mooie foto's. Kus